Foreningens formål er at fremme retfærdighed, borgerinddragelse og demokrati i Odense Kommune.
Se nogle af vores mærkesager.


Referater fra møder
Referat fra den stiftende generalforsamling, den 20. februar 2025
Vedtægter
§1
Foreningens navn er: BorgerRettighedsforeningen Odense (BRO)
Cvr-nr. 45416054
§2
Foreningens formål er at fremme retfærdighed, borgerinddragelse og demokrati i Odense Kommune ved at:
- Støtte og vejlede grupper af borgere, der oplever uretfærdighed eller manglende inddragelse i kommunale beslutningsprocesser.
- Vejlede og støtte grupper og foreninger, som kæmper med kommunale beslutninger, som er blevet gennemført ulovligt eller uden borgerinddragelse.
- Fremme gennemsigtighed i kommunens beslutningsprocesser ved at kræve åbenhed og overholdelse af love og regler.
- Skabe dialog mellem borgerne og kommunen for at sikre, at borgernes stemmer bliver hørt og respekteret.
- Oplyse og informere medlemmerne om deres rettigheder og muligheder for at påvirke kommunale beslutninger.
- At samarbejde med andre organisationer og interessenter for at styrke borgernes indflydelse og skabe en mere demokratisk kommune.
- Støtte politiske initiativer, der arbejder for at repræsentere foreningens værdier og mål i Odense Byråd. De politiske initiativer vil være selvstændige, men kan støttes økonomisk og organisatorisk af foreningen inden for rammerne af foreningens formål og værdier.
- Repræsentere borgerne i kommunale beslutningsprocesser og sikre, at deres sag bliver hørt og anerkendt.
§3
Foreningens vision er at skabe et stærkt og sammenhængende fællesskab i Odense Kommune, hvor borgernes sager bliver hørt og anerkendt. Vi ønsker at samle de mange grupper og borgere, der kæmper for retfærdighed og gennemsigtighed i kommunens beslutningsprocesser. Vores mål er at sikre, at Odense Kommune i praksis overholder love og regler, og at borgerne bliver inddraget og informeret før og under vigtige beslutninger træffes. Gennem samarbejde og fælles indsats vil vi styrke borgernes indflydelse og arbejde for en mere retfærdig og demokratisk kommune.
§4
For bedre at opnå sine mål kan foreningen støtte politiske initiativer. De politiske initiativer kan arbejde for at fremme foreningens værdier og mål i kommunalpolitik. Foreningen og det politiske initiativ er uafhængige af landsdækkende partier, men kan samarbejde om at styrke borgernes indflydelse i Odense Kommune.
§5
Alle interesserede, både borgere og foreninger, der deler foreningens holdninger og værdier, som afspejles i foreningens formål, kan blive medlem.
§6
En enig foreningsbestyrelse kan ekskludere medlemmer, hvis det dokumenteres, at de ikke lever op til foreningens formål og værdier, samt hvis en enig bestyrelse vurderer, at personen modarbejder foreningens formål.
Indstilling til eksklusion kan kun ske ved indstilling fra minimum et af bestyrelsesmedlemmerne.
§7
Foreningens drift finansieres ved at opkræve et årligt kontingent, som fastsættes på den årlige generalforsamling. Foreningen kan også modtage donationer, sponsorater, tilskud eller lignende.
§8
Foreningen ledes af en bestyrelse på min. fire og maks. syv medlemmer, som umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og sekretær. Ved stemmelighed i bestyrelsen tæller formandens stemme for to.
Bestyrelsesmedlemmerne er valgt for to år ad gangen. Formanden og to menige bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år og øvrige i lige år. Første valg efter den stiftende generalforsamling gennemføres i 1. kvartal 2026.
En enig bestyrelse kan vælge at supplere bestyrelsen med ny(e) bestyrelsesmedlemmer, hvis for eksempel et bestyrelsesmedlem stopper før valgperioden er slut.
Til bestyrelsen kan kun vælges personer, der har bopæl i Odense Kommune. Dispensation fra denne bestemmelse kan kun gives af den, før generalforsamlingen, valgte bestyrelse.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er bemyndiget til at nedsætte udvalg til varetagelse af særlige opgaver.
Bestyrelsen kan, hvis den finder det hensigtsmæssigt, vælge kasserer og/eller sekretær uden for bestyrelsen.
§9
Kassereren har ansvaret for foreningens regnskab og påser sammen med den øvrige bestyrelse, at foreningens midler anbringes i pengeinstitut.
Foreningens midler skal anvendes til foreningens drift samt bruges til fremme af foreningens formål.
Bestyrelsen kan dog under kassererens ansvar lade bogføringen foretage af et servicebureau.
Formanden og kassereren kan af bestyrelsen bemyndiges ved bestyrelsesflertal til at disponere i de løbende forretninger.
Regnskabsåret er 1/1 – 31/12. Bestyrelsen fremlægger regnskabet på den ordinære generalforsamling, som afholdes i 1. kvartal. Indkaldelse til generalforsamlingen skal ske med minimum 21 dages varsel og publiceres via hjemmeside, Facebookgruppe(r), direkte mail eller lignende.
§10
Sekretæren udarbejder et mødereferat senest otte dage efter afholdelse af mødet. Senest 14 dage efter modtagelse af referatet skal bestyrelsen godkende dette. Referatet lægges på foreningens relevante digitale platforme til medlemmernes information umiddelbart efter bestyrelsens godkendelse.
§11
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år i 1. kvartal.
Generalforsamlingen indkaldes ved annoncering på hjemmeside, Facebookgruppe(r), direkte mail eller lignende med mindst 21 dages varsel.
Forslag, herunder også vedtægtsændringer til generalforsamlingen, skal tilsendes bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen. Indkomne forslag sendes til medlemmerne via mail otte dage før generalforsamlingen.
Alle afstemninger afgøres ved almindeligt stemmeflertal blandt de fremmødte medlemmer. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og spørgsmål vedrørende foreningens ophævelse.
Vedtægtsændring kan vedtages, når ¾ af de stemmeberettigede stemmer for det.
Til generalforsamlingen er det muligt for medlemmerne at give fuldmagt til en anden stemmeberettiget, hvis et medlem er forhindret i at deltage.
Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formanden fremlægger beretning til godkendelse.
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse.
4. Indkomne forslag.
5. Fastsættelse af kontingent.
6. Valg af bestyrelse.
7. Valg af revisor.
8. Eventuelt. Alt kan drøftes – intet kan besluttes.
§12
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når min. 50% af medlemmerne skriftligt fremsætter forslag herom, eller bestyrelsen finder det nødvendigt. Der indkaldes med mindst 21 dages varsel, senest 30 dage efter det fremsatte ønske med angivelse af det dagsordenspunkt, der ønskes forhandling om.
§13
Foreningen kan ophæves, hvis mere end ¾ af de fremmødte medlemmer stemmer herfor ved to på hinanden afholdte generalforsamlinger (med minimum 21 dages mellemrum), der samtidig afgør anvendelsen af foreningens aktiver.
§14
Foreningen har ingen juridisk ansvar for råd og vejledning, der gives af foreningen. Det vil derfor altid være den støttede borger eller gruppe, der bærer det juridiske ansvar for sager ved offentlige instanser.
Således vedtaget på stiftende generalforsamling den 20. februar 2025.
Bestyrelsens underskrift, den 20. februar 2025